2025-08-30 at

Complexity and Wealth

Ordinary humans are easy to understand.

Poor people are extraordinarily difficult to understand because there is a broad diversity of limitations among them. Poor people generally couldn't be arsed about what you think about them, their problems are usually bigger than that.

Rich people are somewhat easier to understand, because they have simpler problems. Rich people tend to hate it if you speak of them this way. They tend to curate an obstinate narcissism about how their lives become differently hard, while also becoming easier.

Who do you spend most of your time about? I'll admit, most of my friends are richer than they are poor, so I find most of their problems boring.

2025-08-29 at

Ketuanan, Dasar Ekonomi, Kemerdekaan

Dasar2 ketuanan Melayu, di Malaysia, dari segi ekonomi, bukan sesuatu yg termaktub dalam Perlembagaan, tapi dislaksanakan secara demokratik melalui cabang perundangan ( parlimen ), dan kegiatan cabang eksekutif ( kerajaan2 dekad2 kebelakangan ini ).

DEMOKRATIK! Kezaliman majoriti pula, tertanam pada takrifan demokrasi. Ini dah tak boleh dipertikaikan.

Sempena Hari Kemerdekaan, kita hanya boleh tanya : Apakah sifat sebuah masyarakat yg benar2 merdeka? Manakala kalau ia rasa terseksa? Cubala!

salt dynamics

 Something i started monitoring was salt in and out throughout the day.

So most commercial food is heavily salted. 

Home food needs salt supplementation for some performance situations.

Before cognitive/desk or muscle work : I need to raise salt levels. ( Various minerals. )

After that, a period of flushing via water intake combined with inactivity helps to complete a cycle. This appears to help with cellular resets / detox.

Not the hippy nonsense detox : just the notion that high metab from loaded work builds up outputs to excrete from nerves and muscles

There's some documentation on sleep/non-sleep mineral clearance rates. But not so much on performance/post-performance.

Pesetujuan Ketimbang Kesayangan

Contract adherence is superior to informal loyalties. You know what the English say.

Exhibit 1. My friend and sometimes partner had a birthday. I agreed to keep them company. I hate eating. We spent most of the day eating 🤣

Exhibit 2. My father is widowed. We don't have may common interests, but as he has a smaller social circle these days, I agreed to help him with some repairs the other day. We spent a day doing the things.

Exhibit 3. Malaysia is a tiny country, about 0.45% of the species. I really couldn't give two fucks if it evaporated painlessly overnight, and myself along with it. But while I live here as a natural born citizen, I contribute to local government processes, vote in federal elections, and engage with other citizens on social media, all as forms of neighbourly "social work" / "national service" / "charity".

I find that this way of life is superior to people who would otherwise do the above based on some sort of emotional attachment, or moral sense of obligation that is absent of economic rationale.

I enjoy talking about it, as I wish everyone else was more like me. But in Malaysia you can be imprisoned for being annoying, so well, one should always be prepared for that.

Lazily translated first with GT
-

Pematuhan kontrak adalah lebih baik daripada kesetiaan tidak formal. Anda tahu apa yang orang Inggeris katakan.

Paparan 1. Rakan (dan kadang-kadang pasangan) saya menyambut hari lahir. Saya bersetuju untuk menemani mereka. Saya benci makan. Hampir sepanjang hari kami makan 🤣

Paparan 2. Bapa saya balu. Kami tidak mempunyai minat yang sama, tetapi kerana dia mempunyai kalangan sosial yang lebih kecil kini, saya bersetuju untuk membantunya dengan beberapa pembaikan pada suatu hari. Kami menghabiskan masa sehari untuk melakukan perkara itu.

Paparan 3. Malaysia adalah sebuah negara kecil, kira-kira 0.45% daripada spesies. Saya memang tak kasi dua kongkek klo besok ia meruap dengan saya sekali tanpa kesengsaraan. Tetapi sementara saya tinggal di sini sebagai warganegara kelahiran asli, saya menyumbang kepada proses kerajaan tempatan, mengundi dalam pilihan raya persekutuan, dan melibatkan diri dengan warga lain di media sosial, semuanya sebagai bentuk "kerja sosial" kejiranan / "khidmat negara" / "sedekah".

Saya mendapati bahawa cara hidup ini adalah lebih baik daripada orang yang sebaliknya akan melakukan perkara di atas berdasarkan beberapa jenis keterikatan emosi, atau rasa kewajipan moral yang tiada rasional ekonomi.

Saya suka bercakap mengenai hal ini, kerana saya berharap orang lain terjadi lebih seperti saya. Tetapi di Malaysia anda boleh dipenjarakan kerana menjengkelkan, jadi, seseorang harus sentiasa bersedia untuk itu.

Malas terjemah dulu dengan GT
 
 -

2025-08-28 at

Keresahan Bahasa



Sesiapa berusaha menegaskan identitinya terhadap tamadun, mestilah mengutamakan bahasa yang disukainya.

Sesiapa yang menegaskan pembangunan tamadun, mestilah mengutamakan bahasa yang berdaya guna dalam alam usaha ketamadunan dunia.

Rakan-rakan senegara saya lebih menyebelahi ketamadunan pengguna bahasa-bahasa bukan Inggeris. Jadi, sesiapa yang ingin memahami keresahan bahasa di Malaysia, perlulah membelajari penentangan ketamadunan, antara kepelbagaian pandangan dunia di Malaysia.

Pensejarahan Pihak Terhilang di Malaysia

// Historiography of the Lost in Malaysia //

At this point in history, Malaysians should probably assume that Ray Koh is dead and buried. (Only an act upon official secrets, is likely to provide new information.) Efforts to shrilly question his whereabouts might be better utilised in honouring whatever that person spent their life on. 

Historiographically, what work did Ray do? What were the reasons Ray did this? What were the structural effects of this work? Who were his enemies? What were their objectives? These are the only practical concerns for Malaysians moving forward.

Disclaimer : while I am registered under Malaysian bureaucracy as a Christian, I profess no personal belief in that religion.


Ketika ini dalam sejarah, rakyat Malaysia mungkin patut menganggap bahawa Ray Koh sudah mati dan dikebumikan. (Hanya tindakan atas rahsia rasmi, berkemungkinan memberikan maklumat baharu.) Usaha untuk mempersoalkan keberadaannya mungkin lebih baik digunakan untuk menghormati apa sahaja yang dilakukan oleh orang itu. 

Dari segi sains sejarah, apakah kerja yang dilakukan oleh Ray? Apakah sebab Ray melakukan ini? Apakah kesan tertata kerja ini? Siapakah musuhnya? Apakah objektif mereka? Ini adalah satu-satunya kebimbangan praktikal untuk rakyat Malaysia bergerak ke hadapan.

Penafian : walaupun saya berdaftar di bawah birokrasi Malaysia sebagai Kristian, saya tidak mempunyai kepercayaan peribadi dalam agama itu.

2025-08-27 at

Otot dan Budaya

Humans are basically animals, with a thin veneer of culture over the underlying mammalian flesh. Culture has various depths of complexity. Some cultures do not emphasise the underlier, others may outright reject it. So culture is very interesting because it is software, which may legitimately choose to disassociate from its underlying implementation.

Some cultures make it illegal to discuss such things. Some cultures make it legal, but illegal for discussions to cause psychological damage.

In Malaysia you can probably get away with minor offenses as law enforcement will triage them out of queue. But once a large quantity of psychological damage is recorded, it is merely the duty of law enforcement to investigate.

I would prefer to write this in Malay, but it has been a long month, and I am reducing my risk for the purposes of this post only, until I have more energy to curate such matters.

Here's a GT take, which is expected to be poor :


Manusia pada asasnya adalah haiwan, dengan lapisan budaya nipis di atas daging mamalia yang mendasari. Budaya mempunyai pelbagai kedalaman kerumitan. Sesetengah budaya tidak menekankan asas, yang lain mungkin menolaknya secara terang-terangan. Jadi budaya sangat menarik kerana ia adalah perisian, yang secara sah boleh memilih untuk memisahkan (peny. dirinya) daripada pelaksanaan asasnya.

Sesetengah budaya melarang (peny. perbincangan) perkara sedemikian. Sesetengah budaya menjadikannya sah, tetapi tidak sah untuk perbincangan yang menyebabkan kerosakan psikologi.

Di Malaysia, anda mungkin boleh terlepas daripada kesalahan kecil kerana (peny. penguatkuasa) undang-undang akan cuba (peny. menriagekannya) daripada (peny. barisan). Tetapi apabila sejumlah besar kerosakan psikologi direkodkan, ia hanyalah tugas penguatkuasa undang-undang untuk menyiasat.

Saya lebih suka menulis ini dalam bahasa Melayu, tetapi (peny. bulan ini sudah) panjang, dan saya mengurangkan risiko saya untuk tujuan (peny. penerbitan) ini sahaja, sehingga saya mempunyai lebih banyak tenaga untuk menguruskan perkara-perkara seperti (peny. ini).

 Berikut ialah pengambilan GT, yang dijangka buruk:

2025-08-26 at

the "revert" microaggression

Ok, so Musim anglophones use "revert" to refer to converts into Islam.

This is quite acceptable, as long as agnostic anglophones use "revert" to refer to converts out of Islam. 

🤣🤣

My PRACTICAL concern is, would the latter be illegal in Malaysia? ( The former is not. )

Whether this is or is not microaggression, is besides the point. Though if it is legally ruled to be, then the former might be illegal in Malaysia also.

Adakah alam politik Malaysia masih terlalu bersayap kiri?

Secara am, saya berpandangan bahawa alam politik Malaysia masih terlalu bersayap kiri.

Walaupun terdapatnya pelbagai unsur2 sayap kanan, seperti etnokrasi berperlembagaan, dan campur tangan dalam kehidupan peribadi ... kita masih mencorakan penguatkuasaan secara budaya konteks tinggi, yg mengakibatkan niskala terbocor ini : bilangan undang2 kita jauh lebih daripada bilangan undang2 yg sempura penguatkuasaanya.

Ini mengaburkan ketatakelolaan/ tadbir urus kenegaraan kita.

-

Mungkin juga anda bertafsiran bahawa konsep sifat konteks tinggi/ rendah serenjang dengan konsep politik bersayap kiri/ kanan. 

Perbahasan itupulak dijangka menarik. Tapi jaranglah saya membaca perbahasan yang merangkumi kosakonsep / perbendaharaan konsep itu dalam medsos.

-

Tambahan kepada itu, mungkin juga 

- cabang perundangan kita boleh dianggap bersayap kanan, walaupun 

- cabang eksekutif kita boleh dianggap bersayap kiri;

ataupun,

Malaysia 

- mempunyai dasar sosial yang lebih bersayap kanan, walaupun

- dasar ekonominya lebih bersayap kiri.

Penguatkuasaan Rukun Negara?

Pada 1970, Rukun Negara merupakan puisi berfalsafah, iaitu niskala akhlak, yang dijadikan titah / pengisytiharan diraja, iaitu sejenis undang2 kecil, melalui Warta Kerajaan.

Bagaimanakah kita patut menguatkuasakan pengisytiharan ini? Sebagai niskala falsafah, ia boleh diajar, tanpa diterima seorang rakyat. Dan mungkin juga kita patut melarangkan penyataan umum yang bertentangan ketimbang RK, di bawah undang2 3R.

Topik yang amat sesuai sempadan Hari Kemerdekaan / Hari Kebangsaan & Hari Malaysia

-
[discussion]

See the thing is, the law doesn't require as much as a statement of belief from citizens. Maybe the law could be stricter?